Skip to main content

 

Защо не всички марки трябва да участват в промоциите за Черен петък?

По време на Черен петък (тази година ще бъде на 29/11/2024), повечето марки активно се подготвят за участие с агресивни промоции и разпродажби. Той поставя началото на силните предколедни продажби и разчистването на складовете за много търговци, в подготовка за нови колекции и доставки. Дали обаче, Черен Петък е подходящ за всички марки? Много онлайн и офлайн търговци  си задават всяка година този въпроси. Да участвам ли? Какъв бюджет да инвестирам? Какво да очакват като резултати?

Със сигурност Черен петък не е подходящ за всяка марка и дали да се включи зависи основно от няколко фактора: какво е позиционирането, ценностите и очакванията на публиката за марката, има ли достатъчно складови наличности, какъв е срокът за доставка на стоката и какъв бюджет би било ефективно да се инвестира в комуникация.

Кои марки не е добре да  се включват в агресивни разпродажби

Луксозни  марки и Черен петък

Тези марки обикновено се фокусират върху ексклузивността, високото качество и цена. Техните послания, често не са в съответствие с посланията на Черния петък, които съдържат много отстъпки и агресивно подтикване към продажби. Участието в промоции може да девалвира наложената с години стойност и престиж на марката.

Каква може да бъде алтернативната стратегия на подобни брандове? Един от подходите е да се фокусират върху специални  събития, директни продажби или награди за лоялност за съществуващи, високо стойностни клиенти. Луксозните марки биха могли да популяризират майсторството в изработката, уникалността или историята зад своите продукти, за да се разграничат от отстъпките на масовия пазар.

Устойчиви и етични марки и Черен петък

Ценностите на марки, които наблягат на устойчивостта, slow fashion или етичното потребление, със сигурност ще влязат в противоречие с  посланията, съпътстващи всеки Черен петък. Участието в Черен петък може да изглежда лицемерно за тях, даже арогантно ако посланието на марката насърчава съзнателното консуматорство.

Алтернативна стратегия за подобен тип марки би могла да бъде участие в кампании срещу Черния петък, като „Един ден без никакви покупки“, „Зелен петък“ или „Кръгов петък“. [M1] Тези кампании могат да образоват потребителите относно устойчиви практики, да насърчават разумното потребление или да предлагат услуги за рециклиране или ремонт на техните продукти.

Марки с ограничени складови наличности и Черен петък

Малките фирми или марки с ограничени наличности може да нямат капацитета да отговорят на повишеното търсене, което генерира кампания за Черен петък. Адекватната складова наличност, отговаряща на прогнозните продажби, е задължително условия за участието в силните дни на разпродажби. Големият интерес към даден продукт и неизпълнението на поръчките може да натовари ресурсите във фирмата и да доведат до неудовлетвореност на клиентите. Например, ако очаквате да продадете 1000 единици по време на Черен Петък, то складовите ви наличности трябва да са поне двойни на очакваните продажби. В този период допълнителните количества, трябва да могат да покрият закъснелите доставки около Коледа и Нова година. Анализът на продажбите през годините и информацията за конкурентите и техните стратегии са ключови в този период. Не трябва обаче да ги следвате сляпо. В този период на активни продажби е добре да знаете до къде може да сваляте цените и правите отстъпки и какъв ROAS (Return on ad spent) трябва да постигнете за да сте печеливши. Защото комбинацията на медийна инвестиция с големи отстъпки може да бъде пагубна за бизнеса.

В крайна сметка, целта на всяка марка е да има печалба от дейността си. Ако няма достатъчно наличност на склад, по добре, вместо отстъпки, се съсредоточете върху укрепване на общността си в социалните мрежи, върху изграждане на лоялността към марката си  или популяризиране на нови продукти и уникални артикули с ограничено количество, които няма да бъдат пуснати в масова продажба.

B2B компании

Компаниите, които предлагат В2В услуги и решения, особено тези с висока стойност, може да не намерят смисъл в присъединяването към насочената за потребителите треска за Черен петък. Тяхната целева аудитория може да не е настроена да купува през този период. По-добре би било ако в този период  се фокусират върху предлагане на допълнителна информация за предлаганите от тях услуги или решения. По този начин те ще продължат да затвърждават лоялността на клиентите си.

Марки с политика за твърди цени

 Марки, които имат строга ценова политика и искат да поддържат ценова цялост през цялата година, трябва да избягват големи отстъпки. Комуникацията по време на Черен Петък би била объркваща за тях и нарушаваща наложеното позициониране.

Тези марки могат да налагат послания, свързани със стойността на марката и по този начин да затвърдят позицията си на пазара и подчертаят ползите от закупуването от тях през цялата година, като качество, издръжливост и отлично обслужване на клиентите.

Какво препоръчваме на тези, които няма да участват в Черен петък?

Марките, които се откажат от Черния петък, могат да използват този период, за да укрепят позицията си, като се фокусират върху това, което ги прави уникални. Независимо дали става въпрос за устойчивост, майсторство, общност или иновация, те трябва да създават послания, които са в унисон с техните основни ценности.

Организиране на специални  събития за лоялни клиенти

на които да им се представят нови продукти или специални, ексклузивни оферти е добър подход. Бранд активации, които наблягат на историята на марката, затвърждават нейното наследство и опит, а благотворителните кампании могат да подпомогнат позиционирането и комуникирането на ценностите.

 Разкажете завладяващи истории на марката

Използвайте дигиталните платформи, за да разкажете истории за пътя на марката, създаването на продукта, етиката или отношенията с вашата общност от клиенти и последователи. Разказването на истории може да помогне за изграждането на по-силна емоционална връзка с клиентите, отколкото обикновената отстъпка. 

Услуги

 Подобряване на клиентското изживяване

е добър подход, което носи траен ефект. Подобни активности включват предлагането на услуги като безплатно персонализиране, удължени гаранции или безплатно опаковане на подаръци. Марките могат също да предложат ранен достъп до нови колекции или специални оферти като начин за възнаграждаване на лоялността.

 Ако имате голяма база с клиенти, може чрез директна комуникация да насърчите алтернативни събития за пазаруване – Съботен пазарен полуден и др.

Марките, които решат да НЕ участват с промоции на Черния петък, трябва да се съсредоточат върху комуникация, която съответства на техните ценности, да създава уникално преживяване особено за лоялните си клиенти и да ги ангажират по начин, който подсилва идентичността на бранда. Този стратегически подход ще направи впечатление на аудиторията и не само помага за поддържане стойността марка, но и за изграждане на нейния имидж.