„Ако не знаеш къде отиваш, всеки път ще те отведе там.“
Алиса в страната на чудесата, Луис Карол.
Както е във всяка маркетинг активност, така и когато стартираме PPC кампании, е важно да имаме предварително заложени цели, за да може да измерим ефективността им.
Целите биват няколко основни типа:
- повишаване на информираността/ангажираността с марката
- увеличаване на трафик към уебсайта
- придобиване на клиенти
- генериране на продажби
Всяка една от горните цели (или комбинация от тях) е важна за различни етапи от налагането на марката на пазара.
За да измерим ефективността на всяка кампания, е важно да използваме PPC инструменти за отчитането й. Повечето PPC платформи предлагат вградени инструменти, които предоставят ценни данни за ефективността на вашата кампания. Тук ще се фокусираме само върху последната цел – генерирането на продажби.
Кои са основните показатели, които е добре да следим когато правим кампании за продажби и защо?
За да оцените ефективността на кампанията си и да идентифицирате области за подобрение, е важно да проследявате основни показатели като импресии, кликвания, честота на кликване (CTR), процент на реализация (Conversion Rate) и цена на клик (CPC) . Нашата препоръка е да обръщате особено внимание и на , 2 важни показателя, които ще ви помогнат ефективно да измерите крайният резултат от кампаниите си – CPA и ROAS:
CPA (Cost Per Acquisition = Цена на придобиване) и ROAS (Return On Advertising Spent = Възвращаемост на рекламната инвестиция) са двата показателя, на които PPC специалистите в Power Brand не само базират своите стратегии за генериране на продажби, но и следят през цялото време на една кампания в търсене на оптимизации. Ролята на CPA и ROAS е да ви покаже качеството на генерираните продажби – тоест, не е важно само да достигнете определено количество продажби, но и да следите за това, че те са финансово печеливши и изгодни за бизнеса ви. Много агенции за дигитален маркетинг следят резултатите на повърхността като обем продажби, без задължително да търсят такива, които генерират смислени печалби и стимулират развитието на бизнеса.
Как да определите какъв да е ROAS?
Първото и основно нещо, което трябва да знаете, е каква е брутната ви печалба на даден продукт/продуктова линия или сегмент. Нека да предположим, че тя е 20%. Това означава, че ако имате възвращаемост на инвестицията в PPC реклама 5 пъти (ROAS 5) ще бъдете на нула при продажбите. Тоест ще си платите всичките разходи за бизнеса, но няма да имате печалба. Всичко над ROAS 5 при кампаниите би ви носило печалба и е индикатор за рекламна ефективност. Този параметър много варира в зависимост от индустрията, конкуренцията и печалбите, но ако постигате ROAS над 6, със сигурност сте от печелившите.
Как да определите какъв да e CPA?
CPA се определя като разделите направената инвестиция на броя продажби. Например, ако сме инвестирали 2000 лв. този месец и сме получили 100 продажби, вашата средна цена за придобиване е 2000/100=20 лв. Това може би звучи добре, но за да сте сигурни, е необходимо да знаете каква е печалбата от този продукт. Ако тя е 20 лв. и сме инвестирали 20лв за придобиване, то тогава може би всъщност не сте попаднали в някои от най-атрактивните сценарии.
Както виждате, CPA и ROAS дават критична информация, която ви позволява да оцените финансово ефективността на рекламните си кампании. Важно е да имате предвид, че не е достатъчно да следите само 1 или 2 параметъра – за да имате цялостна картинка как се представят кампаниите ви на всяко едно ниво на комуникация или спрямо конкретна цел, препоръчваме да не забравяте и базовите показатели.
CTR (Click-through-rate). Този показател мери съотношението на кликване върху линка на рекламата към броя показвания (импресии)
Докато CPA ви позволява да знаете дали реализациите се стимулират с печеливша скорост, CTR ви позволява да видите (до известна степен) качеството на вашия трафик. Стойностите на CTR варират според медията, в която рекламирате, индустрията, запознатостта на аудиторията ви и др. Например за 2023г. среден CTR за search кампаниите в Google на световно ниво е бил 6%, а за продажба на обувки и дрехи във Meta – 2%. Ако потребителите не натискат бутона на вашата реклама, потърсете причинете, задълбочете се в анализите, за да вземете информирано решение за курс за промяна. Първо вижте дали имате интригуващо послание (call to action) изобщо J Ниският CTR може да ви провокира да си опресните ключовите думи и фрази, по които търсят клиентите ви, и дали тези, които използвате, не са остарели или променени. CTR ви позволява да оцените колко добре комуникирате с потенциални клиенти и дали успявате да привлечете техния интерес.
Conversion rate (процентът на реализации).
Процентът на реализация е друг чудесен показател за проследяване ефективността на една кампания. Той ни дава информация какъв процент от посетителите на страницата ни са направили клик върху бутона „купи“. Предполагаме, че сте се сблъсквали с кампании с цел продажби, където имате прекрасен трафик към сайта и много малко кликове върху целевите страници/продукти. Ето затова проследяването на този параметър за ефективност ще ви помогне да идентифицирате проблема и да го елиминирате. Ако това е случаят, то със сигурност е време за оптимизиране.
Какви са основните причини за ниския Conversion rate?
- Подобрете рекламния текст и рекламните послания, използвайте ключовите думи и фрази, тествайте нещо ново, вижте какво прави конкуренцията. Много често, тя ни инспирира за нови идеи- вижте кои ключови думи те таргетират и каква им е стратегията като цяло.
- Лошо потребителското изживяване на страницата. Уверете се, че вашите целеви страници са интуитивни и лесни за използване, семпли за навигация, бързо се зареждат се и са оптимизирани за реализации. Може да използвате редица инструменти, които записват поведението на посетителите на сайта ви и дават ясна идея за зони на подобрение.
- Друга причина може да е ако не са ви актуални цените на сайта и хората само разглеждат и купуват от конкурентите си. Правете постоянни проверки на цените, за да сте сигурни, че сте на адекватно позиционирани на пазара. Има много тулове, които автоматизирано оптимизират в тази посока.
Надяваме се, че сме дали основни насоки как да измерите ефективността на кампаниите за продажби, особено в Google и Meta. Ако имате въпроси или искате да ви помогнем, сме на разположение за консултация. Не се колебайте да ни звъннете или изпратите запитване